Menu
Museum MORE
Hoofdstraat 28
7213 CW Gorssel

E info@museummore.nl
T 0575 - 760300
I www.museummore.nl

Johannes Grützke - Der Pinsel hat gesprochen

26-02-2017 / 11-06-2017

Dwars tegen de dominante mode van de naoorlogse westerse kunstwereld in, begon de Duitser Johannes Grützke (Berlijn, 1937) in de jaren ’60 als figuratief schilder. Net als – en misschien nog meer dan – in Nederland werd de ‘vooruitstrevende’ kunstenaar in Duitsland geacht stelling te nemen, de barricaden op te gaan. Grützke weigerde zich echter aan te passen aan de modieuze mores van de artistieke avant-garde. Voor hem geen abstractie of conceptuele kunst, hij koos voor het eeuwige van het realisme. “Kunst ist nicht modern, kunst ist immer”, volgens Grützke. Als buitenstaander bleef hij liever beschouwer, zij het van een anarchistisch soort. Grützkes penseel lijkt genadeloos maar is zelden wreed. Zijn dramatische en burleske lichaamstheater in grootformaat verraadt mededogen met de mensheid. Zijn schilderijen zijn bevolkt door naakte vrouwen en onbeholpen mannen in onmogelijk barokke poses. Vaak zijn het groepsportretten, een soort hedendaagse historiestukken, waarin de kunstenaar zelf ook het beeld in wandelt. In deze zedenschetsen lijkt Grützke ironisch commentaar te leveren op collectieve neurosen, vrouwenpower, groepsdruk en de man als eenzaam maar kostelijk onwetend wezen.

Technisch virtuoos is Grützke verwant aan de 17de -eeuwse Haarlemse manieristen en kijkt hij naar Titiaan en Caravaggio. Andere invloeden zijn Otto Dix en Egon Schiele. Vanaf de jaren ’80 ontwikkelt Grützke zich van sterk figuratief naar expressief. Zijn mensbeeld neemt steeds donkerder kleuren aan. Het levert hem de reputatie van ‘Duitse Lucian Freud’ op. Freud, met wie hij tegelijk op de Biënnale van Venetië in 1982 te zien was, kreeg echter internationaal grote erkenning. Grützke bleef een goed bewaard geheim binnen Duitsland. Pas in 1991 brak de kunstenaar in eigen land door, bij het voltooien van zijn 32 meter lange panorama Der Zug der Volksvertreter (een bonte stoet aan allegorische figuren) in de Frankurter Paulskirche, een nationale gedenkplaats.

Dat deze einzelgänger op den duur een grote status kon verwerven, ook zonder de zegen van het artistieke establishment, is te danken aan ‘de markt’. Lang genegeerd door de grote musea, is Grützkes werk vooral verzameld door particulieren. Een toonaangevende Duitse verzamelaar zoals Georg Böckmann - een van de belangrijkste collectioneurs van A.R. Penck en Gerhard Richter - is dan ook een van de royale bruikleengevers voor de tentoonstelling in Museum MORE. In 2012 kreeg Grützke voor het eerst een groot eerbetoon, met een oeuvre-overzicht in het Germanisches National Museum in Neurenberg. Dezelfde stad waar de schilder zijn studenten aan de kunstacademie voorhield: ‘Wir sind der Zeitgeist und nicht die Arschlecker des Zeitgeists.’

‘Der Pinsel hat gesprochen’ is zijn eerste grote museale solotentoonstelling buiten Duitsland.
 

Openingstijden:

di t/m zo 10.00-17.00 uur

Brochure Musea Achterhoek

Bekijk hieronder de brochure Musea Achterhoek. Ook verkrijgbaar bij deelnemende musea, VVV’s en TIP’s in de Achterhoek.

Nieuwe Brochure Musea Achterhoek - verkrijgbaar bij deelnemende musea